Friday 8 March 2013

Lahad Datu: Puteri Sulu Mengganas?



Anak perempuan Sultan Sulu Jamalul Kiram III hari ini berkata, bapa saudarannya, Azzimuddie Kiram "selamat" dan mendakwa orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak, adalah di kalangan mereka yang dibunuh dalam apa yang digelarnya sebagai "keganasan maksimum" Malaysia.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar juga telah dilaporkan berkata seorang "jeneral" di kalangan 31 penceroboh yang terbunuh dalam pertembungan pada malam Rabu, bukan Azzimuddie - putera mahkota yang mengetuai lebih 200 pengikut ke Sabah untuk menuntut wilayah tersebut.

Bercakap sehari selepas Malaysia menolak saranan bapanya untuk mengadakan genjata senjata dan ketika letupan baru dan pesawat pejuang berlegar di ruang udara bandar Lahad Datu, Puteri Jacel Kiram mengulangi rayuan keluarganya supaya "institusi antarabangsa campurtangan untuk menyelesaikan perkara ini secara aman ".

Beliau juga menggesa Presiden Benigno Aquino III supaya melindungi rakyat Filipina di Sabah.

Puteri Jacel berkata, Azzimuddie bercakap kepada salah seorang saudaranya melalui telefon awal hari ini, menyatakan bahawa beliau dan kumpulannya "selamat".

Rayuan untuk 'toleransi maksimum'

Malaysia mengatakan bahawa pasukan keselamatannya telah membunuh sejumlah 52 orang Filipina dan kehilangan lapan anggota polis sejak pertempuran tercetus di Sabah Jumaat lepas.

Pada hari Selasa, walaupun ada rayuan untuk "toleransi maksimum" dari kerajaan Filipina, tetapi pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan besar-besaran di Kampung Tanduo di Lahad Datu di mana Azzimuddie dan kumpulannya berkubu.

Puteri Jacel berkata, laporan mengenai kemungkinan serangan baru udara hari ini bukanlah sesuatu yang baru kerana serangan oleh pasukan keselamatan Malaysia tidak henti-henti, walaupun pada waktu awal pagi.

"Bukan toleransi maksimum tetapi sebaliknya mereka menguatkuasakan keganasan maksimum," katanya.

1 comment:

  1. Jemputan tak diundang, maut yang kau pandang. BOM nak kau halang, kecundang juga yang kau tatang.

    ReplyDelete